Aktualności

Najnowsze badania potwierdzają skuteczność steroli roślinnych

margarynaEksperci z Uniwersytetu w Otago rekomendują niskotłuszczowe margaryny wzbogacone o sterole roślinne.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Otago w Nowej Zelandii udowodniło, że w przypadku osób o podwyższonym poziomie cholesterolu we krwi znacznie lepsze efekty przynosi stosowanie diety, w której masło zastąpione zostanie niskotłuszczową margaryną wzbogaconą o sterole roślinne niż zupełne wyeliminowanie tłuszczu z codziennej diety. Wyniki badania zostały opublikowane w “Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases Journal”. Profesor Murray Skeaf, koordynujący badanie powiedział: “Przez wiele lat uważano, że najlepszym sposobem zapobiegania chorobom serca jest maksymalne ograniczenie spożywania tłuszczów. Tymczasem wyniki badania udowodniły, że zastąpienie masła niskotłuszczową margaryną wzbogaconą o sterole roślinne, jako element zdrowej diety, o wiele skuteczniej obniża poziom cholesterolu we krwi niż całkowite wyeliminowanie z diety tłuszczów do smarowania”.

Przedmiotem badania były 2 diety:
- dieta o ograniczonym spożyciu tłuszczów, zawierająca tłuszcze wzbogacone o sterole roślinne, w której 29% dostarczanej energii pochodziło z tłuszczów, w tym 7% z tłuszczów nasyconych i 7% z tłuszczów wielonienasyconych;
- dieta niskotłuszczowa, bez steroli roślinnych, w której 25% energii pochodziło z tłuszczów, w tym 7% z tłuszczów nasyconych i 6% z tłuszczów wielonienasyconych.

Dietę kontrolną stanowiła typowa dla Nowej Zelandii dieta, w której 32% energii pochodziło z tłuszczów, w tym 14% z tłuszczów nasyconych i 4% z tłuszczów wielonienasyconych. W badaniu uczestniczyło 29 osób obu płci. Wszyscy posiadali podwyższony poziom cholesterolu we krwi, wynoszący od 212 mg/dl do 308 mg/dl. Każdy z uczestników stosował przez okres 4 tygodni każdą z 3 powyższych diet. Zmiana stosowanej diety była poprzedzana każdorazowo 4-tygodniową przerwą. W oparciu o dotychczasową wiedzę uważano, że najlepszym sposobem na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, jest ograniczenie spożywania tłuszczów nasyconych. Wyniki badania przeprowadzonego w Otago dowiodły, że zastąpienie tłuszczów nasyconych tłuszczami wzbogaconymi o sterole roślinne znacznie skuteczniej prowadzi do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. W porównaniu z dietą kontrolną, dieta, która uwzględniała tłuszcze wzbogacone o sterole roślinne doprowadziła do obniżenia poziomu złego cholesterolu (LDL) o 20%, gdy tymczasem stosowanie diety niskotłuszczowej, opartej na węglowodanach, pozwoliło na obniżenie cholesterolu o 12%. W przypadku całkowitego poziomu cholesterolu dieta radykalnie ograniczająca spożywanie tłuszczów spowodowała jego obniżenie o 10%, natomiast dieta, w której masło zastąpione zostało margaryną ze sterolami roślinnymi, pozwoliła obniżyć ten poziom o 16%.

Mimo, że w Polsce od początku lat 90. obserwuje się malejący trend umieralności z powodu chorób układu krążenia-zmiany jakie dokonały się w tym czasie w sposobie odżywiania się Polaków nie są tu bez znaczenia-Polska ma nadal prawie dwukrotnie wyższe wskaźniki tej umieralności niż kraje Unii Europejskiej (mężczyźni: 389/100 tys. vs 192/100 tys., kobiety: 519/100 tys. vs 289/100 tys.). W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera fakt, że obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL) o 10% powoduje w perspektywie długo terminowej zmniejszenie ryzyka wystąpienia choroby układy krążenia o 20%. Sterole roślinne są naturalnymi składnikami olejów roślinnych, hamującymi wchłanianie cholesterolu frakcji LDL (złego cholesterolu) z jelita cienkiego do krwi, a nie wpływającymi na poziom cholesterolu frakcji HDL (dobrego cholesterolu). Ponad 40 niezależnych badań klinicznych wykazało, że regularne spożywanie, w ramach zdrowej diety, przez około 3 tygodnie 2-2,5 g steroli roślinnych dziennie, pozwala obniżyć stężenie cholesterolu LDL średnio o 10-15 %.

Na rynku polskim produktami wzbogaconymi o sterole roślinne jest margaryna Flora.pro.activ oraz probiotyczne napoje jogurtowe Flora pro.activ. Efekt obniżenia poziomu złego cholesterolu (LDL) o 10-15% w ciągu 3 tygodni można uzyskać regularnie spożywając ok. 20-25g margaryny Flory pro.activ dziennie lub wypijając dziennie jedną buteleczkę napoju jogurtowego Flora pro.activ (zawiera 2g steroli roślinnych).

Powiązane informacje:


Wiesz coś, czego nie wiedzą inni? Masz ciekawą opinię na ten temat? Podziel się swoją wiedzą

Twoim zdaniem

Teraz-zdrowie.pl on Facebook

Ostatnie komentarze

Specjalista radzi

Kategorie

RSS